lördag, augusti 18, 2007

Första morgonen på passet...

Som sagt, första morgonen på passet är avklarad. Trots att det regnade när jag vaknade så bestämde jag mej för att inte sova vidare, och kanske missa en fin morgon i skogen. Det finns ju dom som vänder sig om och sover vidare ;-)
Det visade sig att regnet inte tänkte vara ett problem idag, för precis när jag parkerat och börjat smyga mej in mot passet, så slutar det att droppa. Väl framme vid tornet så kommer kaffet och mackorna fram. Så här skulle man sitta och äta varje morgon, i frisk luft med lite fågelkvitter, i
övrigt total tysynad. Plötsligt blir det ett jäkla oväsen, det skriker och rasslar bland buskarna. Efter en stund lyckas jag se vad son försegår, Det är 2 harar som slåss!!! Detta har jag aldrig sett tidigare. Hur kan 2 så små individer föra ett sådant oväsen?
Tiden går och jag börjar misströsta, blir nog inget rådjur idag. Häller upp det sista kaffet innan jag går för att få lite koffein i kroppen. Precis när jag skulle börja dricka så hör jag något i buskarna intill gläntan. När jag plockar fram kikaren så ser jag vad det är, det är bocken jag har väntat på hela morgonen. Sitter nu på helspänn i väntan på att han ska komma ut i gläntan så att det blir skottläge. Det känns som en evighet när man
sitter där, men till slut kommer han fram och ställer sig precis som jag vill. Skottet går och sedan blir det åter total tystnad. 45 minuter senare är jag tillbaka vid bilen igen för att åka hemåt efter en underbar morgon i skogen.



Dagens byte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin bock, Tommy!!

Den kommer att pryda väggen.

//Anders Friborg